Knysna (dag 2)

30 augustus 2017 - Knysna, Zuid-Afrika

Vandaag een excursie naar een township. We wilden het graag zien, wisten niet zo goed wat nu precies te verwachten. Gisterenavond vanuit het restaurant een belletje gedaan, iemand zou ons komen oppikken bij het guesthouse. Nou dat klopte nog ook, klokslag 10.00 uur vanochtend. Hele leuke dame, gezellige harde lach en afrikaans engelse spraak. Heerlijk :) Zo vrolijk... Terwijl hetgeen ze ons ging laten zien niet altijd even vrolijk was. Sterker nog, wat een ellende zeg zo'n township. Onze gids, Peggy genaamd, zit in een organisatie die de kinderen in deze wijken helpt naar school te kunnen (financieel met name), alles tbv een betere toekomst. We waren helemaal alleen met haar, dus alle kans vragen te stellen en heel dicht bij 'dit' afrikaanse leven te komen. Zo zag ze kinderen lopen die op school hoorde te zitten en met onze permissie gingen we lang bij hun moeder. Die lag te slapen, puur om alle ellende te vergeten. Twee jongens van een jaar of 4 waren van haar, de vader was allang niet meer bij haar. Ze had niets of niemand en is puur afhankelijk van de organisaties als die van Peggy. De moeder gaf aan geen geld te hebben voor de lunch en schooluniformen van de jongens. Dus ondanks het feit dat het onderwijs gratis is in het township kunnen haar kinderen niet naar school. Werk aan de winkel voor Peggy dus. .... Eerst heeft ze ons verder geleid... naar de plaatselijke schoenmaker, de kapper (allemaal winkels in oude zee containers), naar de bibliotheek en naar een school. Daar zaten vijftig kinderen in twee klasjes en ons bezoek was aanleiding voor een pauze. Alle kindjes naar buiten, en dansen en zingen voor die twee witmannen uit europa. We hadden vooraf snoepjes gekocht voor de kinderen, en dat hebben we snel door. Ze eten het snoep vaak niet alleen omdat ze het lekker vinden maar ook omdat ze honger hebben. Zo hartverscheurend, zeker omdat er zo weinig is dat je meer dan dit kan doen. Tenslotte zijn we nog bij de moeder van de gids langs geweest. Deze vrouw woonde in een zgn Mandela woning. Die woningen worden in een project straat voor straat van de wijk gebouwd, nadat eerst hun oude houten huizen zijn afgebroken. Tijdelijk worden ze dan in andere hutten opgevangen. Het huis van Mamma was relatief luxe en groot, maar die woorden zijn hier erg betrekkelijk en relatief.... pffff. We hebben toch maar een financiële bijdrage bij haar achtergelaten.

Beetje ontdaan van alle indrukken zijn we de wijken ingereden waar 17 juni van dit jaar een ongelooflijke brand heeft gewoed. De brand is ontstaan in Knysna en is door de wind enorm opgelaaid. Heeft uiteindelijk tot aan Port Elizabeth zijn schade aangericht, en dan praat je over een afstand van 270 kilometer!  Het hele dorp Knysna was ingesloten en een groot deel van de huizen (ook de grote dure luxe exemplaren) zijn verwoest. En aangezien de meeste mensen hier hun huis niet verzekeren... enfin de wederopbouw zal nog de nodige jaren gaan duren...

Na deze ervaring hebben we de Art Studio van Peggy bezocht. Naast deze excursies schildert ze en ontwerpt ze kleding. Even een drankje om alles een plekje te geven....

Vanmiddag hebben we leisure island bezocht een schiereiland in de baai van Knysna waar alleen maar kasten van huizen en guesthouses in een prachtig natuurlandschap staan.... Hoe groot kan het contrast zijn.

Vanavond gaan we voor de laatste keer Knysna in, nu naar Thesen Island, een tweede schiereiland tegen Knysna aan. Lekker eten, en de dag afsluiten...

Het was een belevenis met gemengde gevoelens, maar we hadden die beiden voor geen goud willen missen. Morgen weer een transfer, ditmaal naar Heidelberg. Daar overnachten we op een Bio Farm, waar ze struisvogels en schapen houden. Met de mogelijkheid de dieren daar te verzorgen (schaapje scheren en zo :)

Tot morgen, en nogmaals dank voor jullie reacties, wordt erg gewaardeerd!

Groet, Dennis en Chantal

1. Ingrid:
    30 augustus 2017
    Wat ken ik die gemengde gevoelens toch goed! Toen wij ooit in Indonesië waren heeft onze reisgids met opgedragen om er door heen te gaan kijken, want ik vond alles zo zielig!
    En toch waren de mensen daar
    , ondanks hun ellende, vrolijk
    maar ik vond het enorm dubbel.
    Afijn, jullie zijn weer een ervaring rijker en koester het maar dat wij het met z'n allen zo goed hebben.
    Geniet van de mooie dingen die jullie nog gaan zien. Want het is zo; de mooie natuur die daar is hebben wij echt niet!
    Liefs M&I
  2. Ingrid:
    30 augustus 2017
    En uh..... wat zien jullie er goed uit!
    En prachtige foto's
  3. Danielle:
    30 augustus 2017
    Wat een indrukwekkend verhaal. Zinder het ècht te hebben meegemaakt kun je meevoelen met de omstandigheden waarin deze mensen en kinderen leven... hartverscheurend... en gelijk ook erg dubbel met de andere belevenissen en verhalen die jullie hebben qua luxe. Dit ga je van je leven in ieder geval niet meer vergeten!
    Liefs en stay safe! Danielle
  4. Mark:
    30 augustus 2017
    Leuke verhalen. Probeer morgen eens op een struisvogel te rijden!! Leuke uitdaging, hoor wel of het lukt. Nig heel veel plezier samen!
  5. Annie Peters.:
    31 augustus 2017
    Wat een ervaring. Kan me indenken dat je ze van alles wilt toestoppen.
    Zoiets vergeet je nooit meer. Wat hebben we het in Nederland dan toch goed.
    En wat een leuke foto''s weer. Nog een heel fijne week.